جستجو

هلدینگ خادم لجستیک با بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه حمل و نقل بین المللی، با داشتن چندین زیر مجموعه در حمل دریایی، حمل ریلی، حمل جاده ای و حمل هوایی امکان ارسال بار از بنادر مهم ایران به سراسر دنیا را ارائه می دهد.

یکی از بنادر مهم ایران،  بندر شهید رجایی است که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز قرار دارد و باداشتن روابط  دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی بیش از نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. مساحت ۴۸۰۰ هکتار بعلاوه ۹۳۶ هکتار اراضی پشتیبانی این بندر را به یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر ایران تبدیل کرده است. همچنین وجود خط ریلی و مجاورت با پالایشگاه ها و پتروشیمی های مهم از دیگر ویژگی های بندر  شهید رجایی می باشد.

بندر امام خمینی نیز از دیگر بنادر مهم ایران است که در شمال غربی خلیج فارس و درانتهای آبراه خور موسی قراردارد. این آبراه بستری مطمئن برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش از مسیر خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط دنیا است. عمق این بندر دلیل بر این امر شده است تا کشتی های مختلف اقیانوس پیما و نفتکش بتوانند در این بندر پهلو بگیرند و به تخلیه و بارگیری بپردازند امروزه این بندر نقش مهمی در راه ارتباطی مابین خلیج فارس و کشورهای عراق، ترکیه و کشورهای تازه استقلال یافته دارد. خطوط ریلی در این بندر حمل کالا با وسایل مختلف را امکان پذیر می کند.

این بندر در استان بوشهر واقع شده است. ظرفیت این بندر و تجهیزات مدرن آن امکان تخلیه و بارگیری انواع مختلف کالا را آسان می کند. نزدیکی بندر بوشهر به منطقه عسلویه که قطب ذخایر زیر زمینی کشور است موجب شده تا حساب ویژه ای روی آن برای صادرات مواد نفتی باز کنند. از بندر بوشهر تا بنادر بحرین، قطر و عربستان فاصله کمی است که این نیز از مزایای دیگر این بندر است.

از دیگر بنادر مهم ایران، بندر خرمشهر است که در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته و با کشور عراق هم مرز است. این بندر در منطقه آزاد اروند قرار گرفته و اسکله های فراوانی دارد. بندر خرمشهر بعنوان یکی از بنادر کانتینری به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی جهت سرمایه گذاری فراهم کرده است. ظرفیت بندر خرمشهر حدود ۴ میلیون تن است که انواع کالای کانتینری و عمومی را در برمی گیرد. این بندر به راه آهن سراسری و راه جاده ای ترانزیتی متصل است.

بندر چابهار در قسمت شمالی دریای عمان قرار دارد و به دلیل بهره مندی از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس و افغانستان و آسیای میانه نقش ویژه ای ایفا می کند. این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است که در شمال دریای عمان قرار گرفته و در مسیر کریدور شمال و جنوب قرار دارد. خرید تجهیزات جدید و سرمایه گذاری فراوان باعث تا کشورهای افغانستان و کشورهای تازه استقلال یافته حساب ویژه ای روی این بندر باز کنند. مهمترین معضل بندر چابهار عدم اتصال آن به خط راه آهن سراسری است که وزارت راه در صدد احداث آن است.

بندر انزلی در استان گیلان و در قسمت جنوبی دریای خزر قرار دارد. از سال های قبل این بندر با دارا بودن تجهیزات پیشرفته از مهم ترین مسیرهای تبادل کالا با کشورهای روسیه، آذربایجان، قرقیزستان و… بوده است. این بندر مشمول قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری – صنعتی بوده و شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم می نماید. زیر ساخت های مناسب، وجود انبارهای چند منظوره و ترمینال متنوع و برخورداری از مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری، خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می کند و همچنین بهره‌مندی از سیستم ترافیکی دریایی، بندر انزلی را از سایر بنادر همسایه حوزه دریای خزر متمایز ساخته است.

بااحداث خط راه آهن قزوین – رشت و ادامه آن تا انزلی این بندر نیز به خط راه آهن سراسری وصل گشته و در وقت و هزینه صرفه جویی فراوانی می شود. بندر انزلی در منطقه ویژه تجاری انزلی قرار گرفته و در سال های اخیر در زمینه تفریحات دریایی و احداث مارینا در آن سرمایه گذاری فراوانی توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

بندر نوشهر با مساحت ۴۵ هکتار و دارا بودن اسکله های تجاری و خدماتی و تجهیزات مناسب خشکی و دریایی و با عمق ۵/۵ متر، سالانه به طور متوسط پذیرای ۵۰۰ فروند کشتی از کشورهای حوزه دریای خزر می باشد. با توجه به بازسازی و توسعه اسکله های این بندر در آینده نزدیک به عمق ۵/۶ متر دست خواهد یافت که این امر امکان ورود کشتی هایی با ظرفیت بالاتر را فراهم می کند. این بندر دارای طرح های توسعه ای نظیر ساخت اسکله تجاری و نفتی – ساخت انبارهای سرپوشیده و روباز – احداث سرد خانه سیلو و… می باشد.

بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و در مسیر خطوط راه آهن سراسری قرار گرفته که این موضوع به همراه منطقه ویژه اقتصادی بودن آن موجب شده به سرعت مسیر توسعه را طی نماید. این منطقه ویژه اقتصادى با دارا بودن اراضى وسیع پشتیبانى، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال – جنوب و بهره مندى از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمى را در ابعاد ملى و منطقه اى به عهده گرفته است. بندر امیر اباد قابلیت عملیات بندری کالاهای فله، نفتی، کانتینر، رو-رو ، کالای عمومی و… دارا می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *