جستجو

برای ثبت سفارش واردات کالا می توانید در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنید. برای تکیمل سفارش مراحل مختلفی باید طی شود که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم. برای ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت به پیش فاکتور، اطلاعات بانکی و نحوه تخصیص ارز نیاز است. پیش فاکتور یا پروفرما مجوزی است که از طرف سازمان توسعه تجارت صادر می شود. پیش فاکتور یک کد ۸ رقمی به همراه تاریخ مجوز، ثبت سفارش، شماره و تاریخ پروفایل و نام شرکت است. متقاضی پس از اینکه تاییدیه را گرفت باید در سامانه www.ntsw.ir ثبت نام کند و کد کاربری و رمز عبور را دریافت کند، پس از آن می تواند در هر زمان و مکانی با دسترسی به اینترنت سفارش خود را ثبت کند.

برای انجام ثبت سفارش واردات کالا از بخش مدیریت پرونده در سامانه استفاده می شود. در این بخش ابتدا پیش فاکتور را ثبت کنید، برای اطلاع از ضوابط کالاهای ثبت شده می توانید آن را استعلام کنید، درخواست مجوز به سازمان مجوز دهنده ارسال کنید، کارمزد ثبت سفارش را پرداخت کنید و در نهایت شماره ۸ رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کنید.

برای ثبت پیش فاکتور، پس از وارد شدن به سامانه جامع تجارت، نقش بازرگان حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید و از قسمت عملیات تجارت خارجی، به قسمت مدیریت پرونده مراجعه کنید.

برای ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت مراحل زیر باید طی شود:

۱- ثبت پیش فاکتور جدید

۲- استعلام ضوابط و مقررات کالایی

۳- ارسال درخواست مجوز به سازمان مجوز دهنده

۴- درخواست ثبت سفارش

۵- پرداخت کارمزد

۶- دریافت کد ۸ رقمی ثبت سفارش از سامانه

زمانی که بر روی بخش مدیریت پرونده کلیک می کنید صفحه ای به شکل زیر نمایش داده می شود:

روی پرونده جدید کلیک کنید، پنجره­ای به شکل زیر برای ثبت اطلاعات اصلی پیش فاکتور نمایش داده می شود:

شماره پیش فاکتور را وارد کنید، کشور ذینفع، تاریخ صدور پیش فاکتور و تاریخ اعتبار پیش فاکتور را نیز تکمیل کنید، با کليک روی گزینه “نوع فروشنده خارجي” و انتخاب ماهيت (حقيقي یا حقوقي) مطابق شکل زیر شش فيلد به صفحه اضافه مي شود:

اگر شناسه فروشنده خارجي را مي دانيد آن را وارد کنيد و روی جستجو کلیک کنید، در صورت صحيح بودن شناسه، نام فروشنده، شماره ثبت و شماره تلفن به صورت خودکار پر مي شود درصورتي که شناسه را نمي دانيد با کليک بر روی گزینه “جستجو” پنجره ای مطابق شکل زیر باز مي شود که می توانید با نوشتن متن مورد نظر آن را جستجو کنید، و فروشنده خارجي موردنظر را انتخاب کنيد.

توجه:  زمانیکه شناسه فروشنده خارجي را انتخاب می کنید، سایر فیلدها به صورت پيش فرض از فيدا دریافت و تکمیل مي شود و کاربر نمی تواند در سایر فیلدها اطلاعات وارد کند.

تذکر: اگر شناسه فروشنده در ليست وجود نداشته باشد (مطمئن شوید که قبلا برای فروشنده شناسه ثبت نشده است) برای ثبت شناسه فروشنده  آن به بخش عمليات تجارت خارجي سپس مدیریت فروشندگان خارجي و در نهایت اخذ شناسه فروشنده خارجي جدید مراجعه کنید.

با کليک بر روی “اخذ شناسه فروشنده خارجي جدید” مي توانيد اطلاعات فروشنده خارجی را وارد کنید، شناسه فروشنده جدید را از سامانه فيدا دریافت کنيد در پنجره باز شده ابتدا نوع فروشنده (حقوقي/حقيقي) را انتخاب و فيلدهای مربوط را تکميل نمایید. تایید و دریافت شناسه فروشنده خارجی جدید ممکن است تا ۲۴ ساعت بعد انجام شود.

سپس سایر اطلاعات پيش فاکتور را نيز وارد کنيد و با کليک بر روی گزینه “بعدی” به صفحه بعد بروید.

ابتدا نوع قرارداد را مطابق شکل انتخاب کنيد. در صورتي که حمل به دفعات صورت مي گيرد باید گزینه حمل به دفعات انتخاب شود.

با توجه به نوع قراردادی که انتخاب شده، روش حمل متناسب با آن نمایش داده مي شود. با انتخاب روش حمل و زدن دکمه درج، روش حمل در کادر پایين آن قرار مي گيرد. برای حذف آن مي توانيد روی گزینه “حذف” کلیک کنيد. حال مرز ورودی (متناسب با روش حمل انتخاب شده) و سایر فيلدها مطابق شکل نمایش داده مي شود. بعد از تکميل کليه اطلاعات با انتخاب گزینه “بعدی” به صفحه بعدی بروید .

تذکر: در صفحه اطلاعات گمرکي و حمل و نقل، “محل بارگیری” جزء فيلدهای ضروری نيست و اگر اطلاعاتي در این مورد در پيش فاکتور (پروفرما) ذکر نشده است نيازی به تکمیل اطلاعات این فیلد نيست.

با توجه به اطلاعات پيش فاکتور خود، فيلدهای این صفحه را مطابق شکل زیر تکميل کنید و گزینه “بعدی” را انتخاب کنید.

در این صفحه مي توانيد مطابق شکل از دو روش افزودن کالا از طریق فرم ثبت کالا (به صورت موردی)  و نيز افزودن گروهي کالاها (از طریق بارگذاری فایل اکسل)، کالاهای پيش فاکتور خود را در سامانه ثبت کنید.

با انتخاب گزینه “افزودن کالا” صفحه ای مطابق شکل زیر نمایش داده مي شود:

در صورتي که شماره تعرفه ۸ رقمي کالا را ميدانيد، در قسمت مربوط وارد کنید، در غير اینصورت مي‌توانيد  بر روی گزینه “جستجو” کلیک کنید و کالای موردنظر را براساس کد تعرفه و شرح کالا انتخاب کنید. در پنجره ی ایجاد شده مطابق زیر، اطلاعات اصلی کالا را درج کنید و با کلیک روی ثبت کالا به صفحه بعد بروید.

پیش فاکتور را بارگذاری کنید و پس از ثبت اطلاعات مالی و بانکی، روی استعلام ضوابط کلیک کنید و در نهایت درخواست ثبت سفارش را بزنید و کارمزد را پرداخت کنید، در شماره ۸ رقمی ثبت سفارش ایجاد می گردد.

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه ترخیص کالا، ثبت سفارش واردات کالا، واردات کالا، صادرات کالا، امور گمرکی و حمل و نقل بین الملل کالا می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در هلدینگ خادم لجستیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *