جستجو

برای حمل جاده ای و ترانزیتی مرزهای مختلفی وجود دارد که توسط هلدینگ خادم لجستیک از تمامی این مرزها حمل بار امکان پذیر است. در ادامه به معرفی مرزهای مهم ایران می پردازیم:

  • مرز بازرگان
  • مرز باجگیران
  • مرز لطف آباد
  • مرز سرخس
  • مرز اینچه برون
  • مرز آستارا
  • مرز انزلی
  • مرز دوغارون
  • مرز مهران
  • مرز باشماق
  • مرز تمرچین
  • مرز شلمچه
  • مرز میلک
  • مرز میرجاوه

گذرگاه مرزی بازرگان یا مرز بازرگان از مهمترین نقاط  گمرک ایران است و در فاصله یک کیلومتری شهر بازرگان واقع در شهرستان ماکو در استان استان آذربایجان غربی قرار دارد. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است که تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه می‌باشد. نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه مرز گوربولاغ می‌باشد.

باجگیران شهری در بخش باجگیران شهرستان قوچان استان خراسان رضوی ایران است. این شهر نقطه صفر مرزی بین ایران و ترکمنستان است. شهر باجگیران در شمال غربی کوه سَمْخُل (مرتفع‌ترین قله ۲۲۶۰ متر) واقع است. دره‌های قله سمخل دارای مرغزار و جنگل است و در ۷۸ کیلومتری شمال شهر قوچان و دو کیلومتری جنوب مرز ایران و جمهوری ترکمنستان قرار دارد.

یکی دیگر از مرزهای مهم ایران، پایانه مرزی یا کمرگ لطف آباد در مرز بین ایران و ترکمنستان در شهرستان لطف آباد از توابع شهرستان درگز در حال احداث می باشد. کل مساحت در نظر گرفته شده برای این پایانه حدود ۱۲ هکتار می باشد. این پایانه به عنوان یکی از مهمترین دروازه های ورود و خروج کالا و مسافر در استان خراسان رضوی می باشد.

پایانه مرزی سرخس این پایانه بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ پایه‌گذاری شده است؛ پایانه مرزی سرخس دروازه‌ای به‌ سوی کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و همچنین شمال کشور افغانستان است.

از ویژگی‌های پایانه مرزی سرخس قرار گرفتن در بهترین نقطه تلاقی حمل‌ونقلی ایران اسلامی و ترکمنستان و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر تاریخی و باستانی جاده ابریشم و همچنین در کریدور حمل‌ ونقلی شمال-جنوب و شرق به غرب است که از ابعاد مختلف حمل‌ونقلی و استراتژیکی حائز اهمیت است و موقعیت ممتازی را برای رفت‌ وآمد توریست‌ها، مبادلات مرزی و حمل‌ و نقل در رویه‌های مختلف شامل واردات، صادرات و ترانزیت در دو شکل ترانزیت ورودی و ترانزیت خروجی فراهم کرده است.

گذرگاه مرزی آستارا یا مرز آستارا از مهمترین نقاط گمرکی ایران است که در داخل شهر آستارا و در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای به موازات دو شهر هم ‌نام آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان کشیده شده‌ است. اتصال دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از طریق یک پل در منتهی‌الیه رودخانه آستاراچای صورت می‌پذیرد.

بندر انزلی بزرگترین بندر شمال ایران و از فعالترین بندرهای حاشیه دریای خزر است. مرز انزلی پنجمین مرز فعال ایران است و ۷/۳ درصد از ترانزیت ورودی به ایران از طریق این مرز انجام می‌شود. بیش از ۵۰ درصد حمل و نقل کالای گیلان از طریق این مرز انجام می‌شود.

از مرز دریایی انزلی سالانه بیش از ۴ میلیون تن کالا وارد و بیش از ۲۸۸ هزار تن سوخت و ۵۵ هزار تن کالای غیر نفتی به طور حمل و نقل ترکیبی از طریق این بندر به داخل یا خارج کشور ترانزیت می‌شود.

با طرح شیوه‌های جدید ترانزیت چون کریدور شمال- جنوب، وجود منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی اهمیت بیشتری یافته‌است.

این بندر کشتی رورو (Roll-on/roll-off) هم دارد که ترانزیت جاده‌‎ای را تسهیل می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با جمهوری اسلامی افغانستان قرار داشته و در حال حاضر مهمترین مرز صادراتی جمهوری اسلامی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج، مخصوصا اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد و یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، کریدور حمل و نقل اروپا – قفقاز – آسیا (تراسیکا)، کریدور ۱۶۰۰۰کیلومتری جاده ابریشم، کریدور ریلی تار و بزرگراه آسیایی می باشد.

برخورداری از ظرفیت های جغرافیایی و اقلیمی، استقرار در کریدورهای بین المللی و مسیر شبکه های حمل و نقل جاده ای، وجود گمرک دوغارون با بیش از صد سال قدمت تاریخی به عنوان دروازه اصلی مبادلات تجاری با افغانستان، بر اهمیت این منطقه افزوده است.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی عراق است.

مرز رسمی باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی کردستان و یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز باشماق به کردستان عراق صادر می‌شود.

مرز تمرچین پیرانشهر نیز از مرزهای مهم ایران است که در سال ۸۶ به عنوان مرز مجاز رسمی زمینی شناخته شد و تنها مرز رسمی استان با کشور عراق است. این پایانه مرزی تا شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی ۱۶۰ کیلومتر و تا شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان ۱۴۰ کیلیومتر فاصله دارد همچنین فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب در ۱۱ و ۲۵ کیلومتر گمرک تمرچین جای گرفته اند.

پایانه مرزی میلک در محدوده شهرستان تازه تأسیس هیرمند و در فاصله ۲۶۱ کیلومتری زاهدان، در جوار رودخانه مرزی مشترک پریان و در نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد که براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۴ در زمینی به مساحت دوازه و نیم هکتار، با هدف توسعه حمل مسافر و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور و توسعه مبادلات منطقه ای، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد گردید.

این پایانه در دو بخش مسافربری و تجاری با استقرار ۱۴ کانکس به صورت موقت راه اندازی شد و در حال‌ حاضر سالن تشریفات تجاری به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع با تمام تأسیسات و امکانات مورد نیاز از جمله چایخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی محوطه و محوطه سازی انجام شده است.

میرجاوه از مرزهای مهم ایران و تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که رفت و آمد گردشگران خارجی و داخلی از این معبر صورت می‌گیرد و از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه‌ قاره هند متصل می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور، گمرک میرجاوه با قدمتِ بیش از صد سال است که در آن صادرات و واردات صورت می‌گیرد.

میرجاوه شرقی‌ترین و استراتژیک‌ترین دروازه ورودیِ ایران است که نمایه‌ای کلی از میزان توسعه‌یافتگی کشور ایران در نظر گردشگران و بازرگانان به حساب می‌آید.

مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین واقع شده‌است و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است. شهرستان قصرشیرین با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی می‌باشد که مرز رسمی پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و مرز خسروی با حوزه عربی کشور عراق هم‌مرز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *